Till innehåll

Arbetsgivar­deklaration på individnivå, AGI

Sedan den 1 januari 2019 ska arbetsgivare enligt skatte­förfarandel­agen (SFL 2011:1244) varje månad redovisa löneutbetalningar, skatteavdrag och förmåner både för sina nuvarande och tidigare anställda till Skatteverket.

Du som är arbetsgivare gör det genom att skicka in Arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI.

Utbetalningar av tjänstepension i försäkring är undantagna från kraven på månatliga AGI, men tjänstepensioner i egen regi måste arbetsgivaren rapportera.

Arbetsgivare med egen regi-lösning genom PRI

Alecta har tillsammans med PRI arbetat fram en lösning för AGI-rapportering på individnivå för förmånsbestämd ITP 2 tryggad i egen regi genom PRI.

PRI informerar arbetsgivare

PRI ger arbetsgivare all nödvändig information om hur lösningen för AGI-rapportering fungerar. PRI erbjuder även utbildning i ämnet.

Alecta informerar tidigare anställda

Alecta ansvarar för informationen till tidigare anställda. Vill de veta mer kan du som arbetsgivare hänvisa dem till vår sida Uppgifter om tidigare arbetsgivare eller till Mina sidor.

Läs mer

Uppgifter om tidigare arbetsgivare
Logga in på Mina sidor