Till innehåll

Samordning

Samordning innebär att vi tar hänsyn till både hur mycket pengar och hur mycket tid den anställda har tjänat in under tidigare anställningar.

Vi räknar om den anställdas ITP 2 ålderspension och i vissa fall även familjepension. Det innebär att den anställda får nya förmåner och arbetsgivaren får nya premier.

En samordning kan ge både högre och lägre pre­mier respektive förmåner i ITP 2, beroende på hur stor det tidigare intjänandet är. Det går inte att säga i förväg hur samordningen kommer att påverka ITP 2 försäkringen.

ITP 1 samordnas aldrig.

Samordningsregler

Samordning enligt ITP sker enligt följande huvudregel:

För anställning med inträde i ITP 2 före den 1 januari 2009 gäller att:

  • Samordning ska göras med både tidigare intjänad ITP 2 och med tidigare intjänad tjänstepension utöver ITP 2.

För anställning med inträde i ITP 2 efter den 1 januari 2009 gäller att:

  • För försäkrade födda 1952 eller senare ska samordning endast göras med tidigare intjänad ITP 2.
  • För försäkrade födda 1951 eller tidigare ska samordning göras med både tidigare intjänad ITP 2 och med tidigare intjänad tjänstepension utöver ITP 2.

Det är Svenskt Näringsliv och PTK som bestämmer vilka regler som gäller för samordning i ITP 2. De är tvingande och går inte att avtala bort.

Dessa pensionsplaner räknas som ITP 2 enligt reglerna för samordning

  • ITP Tele
  • ITP hos AI
  • ITP-P
  • ITP-S
  • ITP Tidning.
  • Frivillig ITP i Alecta

  • ITP Bemanning
  • ITP Utland
  • ITP Sjö
  • ITP Skärgård
  • ITP Vattenfallsplanen
  • SAS Kabin

För att samordning ska kunna göras behöver vi få uppgift om tidigare intjänad tjänstepension.

I vissa fall behöver vi hjälp med att få in uppgifter om tidigare tjänstepension från den försäkrade.

Undantag från huvudregeln

Företag som tecknar kollektivavtal och som innan haft ITP-liknande tjänstepensioner kan ansöka om undantag från ovan regler och få samordna enligt de regler som gällde före 2009. Ansökan om undantag skickas till Collectum där det är ITP-nämnden som beviljar detta.

Anställda som arbetat utomlands och för en svensk arbetsgivare kan i vissa fall få samordna tjänstepension utöver ITP 2 som tjänats in under tiden utomlands.

För intjänad tjänstepension i utlandet behöver vi få information om denna från den försäkrade på blanketten Arbetat utomlands – Uppgift om tidigare intjänad tjänstepension.

Så går en samordning till

I de flesta fall får vi automatiskt information om eventuell tidigare tjänstepension. Det sker i samband med att anmälan till ITP 2 registreras. Då behöver du som arbetsgivare inte göra någonting. Men i vissa fall behöver vi hjälp med att få in uppgifter om tidigare tjänstepension från den anställda. Då gör vi så här:

  1. När anmälan till ITP 2 för den anställda är registrerad skickar vi en blankett till dig som arbetsgivare. Blanketten som heter ”Uppgift om tidigare intjänad tjänstepension” behöver fyllas i av den anställda och skickas tillbaka till oss.
  2. Om vi inte får tillbaka den ifyllda blanketten inom tre månader, skickar vi en påminnelse till arbetsgivaren.
  3. När vi får svar från den anställda hämtar vi in uppgifter om intjänad tjänstepension från aktuella pensionsförvaltare.
  4. Vi gör en bedömning om vi ska samordna den tidigare tjänstepensionen med ITP 2 hos Alecta. Därefter justerar vi eventuellt arbetsgivarens premier och den anställdas förmåner.
  5. Du som arbets­givare ser förändringen på fakturan och den anställda i årsbeskedet från Avtalat och på Mina sidor på alecta.se.

Anställda som arbetat utomlands

Anställda som arbetat utomlands för en svensk arbetsgivares räkning kan, när de återvänder till Sverige, i vissa fall få samordna pensionsrätter utanför ITP 2 som tjänats in under tiden utomlands.

Har den anställda arbetat och tjänat in tjänstepension utomlands gäller samordning om den anställda:

  • Är född 1951 eller tidigare.
  • Är född 1952 eller senare och började sin nuvarande anställning före januari 2009.
  • Är född 1952 eller senare och har arbetat utomlands på uppdrag av sin nuvarande arbetsgivare (eller hos en arbetsgivare inom samma koncern) och utlandsuppdraget började före januari 2009.

Om någon av punkterna ovan stämmer, behöver den anställda fylla i blanketten Arbetat utomlands – Uppgift om tidigare intjänad tjänstepension och även skicka med en kopia av försäkringsbeskedet från den aktuella pensionsförvaltaren till oss.