Pension som både vi på Alecta och tidigare arbetsgivare har förvaltat
När vi på Alecta både förvaltar och betalar ut din pension rapporterar vi uppgifterna till Skatteverket en gång per år i vårt namn Alecta Tjänstepension Ömsesidigt.
När din tidigare arbetsgivare förvaltar pensionen själv (i egen regi) administrerar Alecta enbart utbetalningen av din pension. Uppgifterna behöver då rapporteras varje månad till Skatteverket och ska då också rapporteras i din tidigare arbetsgivares namn. Det här kallas för Arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI.
Här nedan ser du ett exempel på hur en kontrolluppgift och en inkomstdeklaration kan se ut när både vi och tidigare arbetsgivare har förvaltat din pension.
Pension som tidigare arbetsgivare förvaltat själv
När din tidigare arbetsgivare förvaltat pensionen själv (i egen regi) administrerar Alecta enbart utbetalningen av din pension. Uppgifterna behöver då rapporteras varje månad till Skatteverket och ska då också rapporteras i din tidigare arbetsgivares namn. Det här kallas för Arbetsgivardeklaration på individnivå, AGI.
Här nedan ser du ett exempel på hur en kontrolluppgift och en inkomstdeklaration kan se ut när din pension har förvaltats av tidigare arbetsgivare – och vi på Alecta enbart administrerar utbetalningen.