Tjänstepension genom jobbet ger oss alla ett tryggare arbetsliv och mer att leva på som pensionärer. För dig som arbetsgivare är det enkelt att ge dina anställda del av detta. Det hela börjar med att du tecknar ett kollektivavtal.
1. Teckna först ett kollektivavtal, eller hängavtal
För att teckna kollektivavtal behöver företaget först bli medlem i en arbetsgivarorganisation inom Svenskt Näringsliv.
Eller, så tecknar ni ett hängavtal med ett PTK-förbund. Ett hängavtal innehåller samma delar som ett kollektivavtal men betyder att företaget är överens med ett fackförbund att "hänga på" ett redan färdigt avtal utan att bli medlemmar i en arbetsgivarorganisation.
2. Fortsätt med ett pensioneringsavtal
Med kollektivavtalet på plats, är det dags att teckna ett pensioneringsavtal med Collectum. För arbetsgivare med privatanställda tjänstemän är det ITP-planen och TGL-avtalet (Tjänstegrupplivförsäkring) som gäller.
3. Anmäl dina anställda till Collectum
När pensioneringsavtalet är klart, anmäler ni vilka anställda som ska ha ITP. Collectum tar hand om administrationen, hjälper dig med det du ska rapportera varje månad och skickar ut fakturan.
4. Nu är ditt företag kund i Alecta
När Collectum fått veta vilka anställda som ska ha ITP, skickar de uppgifter om det till oss på Alecta. Sedan hör vi av oss till dig med ett brev för att hälsa dig och ditt företag välkomna!