Till innehåll

Skaffa tjänstepension till företaget

Tjänstepension genom jobbet ger oss alla ett tryggare arbets­liv och mer att leva på som pensionärer. För dig som arbets­givare är det enkelt att ge dina anställda del av detta. Det hela börjar med att du tecknar ett kollektivavtal.

1. Teckna först ett kollektivavtal, eller hängavtal

För att teckna kollektivavtal behöver företaget först bli medlem i en arbets­givar­organisation inom Svenskt Näringsliv.

Eller, så tecknar ni ett hängavtal med ett PTK-förbund. Ett hängavtal innehåller samma delar som ett kollektivavtal men betyder att företaget är överens med ett fack­förbund att "hänga på" ett redan färdigt avtal utan att bli medlemmar i en arbetsgivarorganisation.

2. Fortsätt med ett pensioneringsavtal

Med kollektivavtalet på plats, är det dags att teckna ett pensionerings­avtal med Collectum. För arbetsgiv­are med privatanställda tjänstemän är det ITP-planen och TGL-avtalet (Tjänstegrupplivförsäkring) som gäller.

3. Anmäl dina anställda till Collectum

När pensioneringsavtalet är klart, anmäl­er ni vilka anställda som ska ha ITP. Collectum tar hand om admini­stra­tionen, hjälper dig med det du ska rapportera varje månad och skickar ut fakturan.

4. Nu är ditt företag kund i Alecta

När Collectum fått veta vilka anställda som ska ha ITP, skickar de uppgifter om det till oss på Alecta. Sedan hör vi av oss till dig med ett brev för att hälsa dig och ditt företag välkomna!

"Vi har ett enda uppdrag - att hjälpa dig. Som kund hos oss kan du alltid få hjälp utan kostnad av någon av våra många pensionsexperter."

Helen Rossbaum, Företags- och ombudsservice