Hitta rätt tillfälle
Ett enkelt sätt att komma igång är att välja ut några tillfällen där det finns en naturlig koppling till tjänstepensionen. Det kan till exempel vara:
- när det orange kuvertet går ut på vårkanten
- på Tjänstepensionens dag den 27 september
- eller när ni håller lönesamtal.
Vilka är då de viktigaste budskapen?
Anställningsförmånen tjänstepension handlar om att livet ska fungera även när man inte kan gå till jobbet. Det tycker jag är ett av de viktigaste budskapen att föra ut till de anställda.
Er omsorg om de anställda sträcker sig längre än att bara betala ut lön den 25:e varje månad. Ni tar hand om era anställda också om de blir sjuka och när de gått i pension. Och om en medarbetare skulle dö står ni för ekonomisk trygghet för familjen. Det är de viktigaste budskapen att förmedla.
Fem praktiska tips för att nå ut
- Var tydliga med att ni inte förväntar er något av de anställda. Inga stora beslut, inga svåra val. Bara att de ska få lite bättre koll på förmåner de redan har.
- Försök hitta en inramning som fungerar i er vardag. Kanske i fikarummet, på ett veckomöte eller i något annat sammanhang där era medarbetare är tillgängliga för goda nyheter.
- Var personlig. Generell pensionsinformation engagerar inte. Spara de tråkiga försäkringsbroschyrerna till de som verkligen vill fördjupa sig.
- Var konkret och krångla inte till det. Försök göra tjänstepensionen till ett naturligt inslag i er vardag.
- Eller skicka helt enkelt ett julkort hem till medarbetarna där du tackar för goda insatser under året och påminner om att du under året har sett till att medarbetaren har en bra sjukförsäkring, en värdefull livförsäkring och ett bra tjänstepensionssparande tack vare anställningen hos er. Svårare än så behöver det inte vara.