Caroline, Avgångspension och inlösen

Mitt tips till dig som är företagskund, är att skaffa internet­kontoret.  Där kan du själv få överblick över företagets kostnader för tjänstepensionen och se vilka försäkringar dina anställda har.

Så skaffar du internetkontoret

Vårt internetkontor är ett enkelt och säkert verktyg för dig som arbetar med företagets ekonomi och personalfrågor. Här får du översikter, prognoser och kan göra egna beräkningar.

Några exempel på vad du kan göra

  • Hämta löneskatteunderlag för ITP 2.
  • Räkna fram kostnaden för ITP 2 vid en löneändring.
  • Se vad kostar det att anställa en ny medarbetare med ITP 2.
  • Lista vilka anställda med ITP som är sjukanmälda till Collectum.
  • Beställa historik för löner och premier upp till fem år bakåt i tiden.

Läs mer

Tjänster i internetkontoret

Om ditt företag ännu inte skaffat Alectas internetkontor gör ni det genom att skriva under vårt avtal.

Gör så här

  1. Gå till "Logga in som företag" och logga in med din egen e-legitimation.
  2. Klicka på "Teckna avtal" och fyll i och skicka formuläret där du bland annat anger organisationsnummer, vem som ska vara huvudansvarig och vem som är firmatecknare.

Är ni ett förbund?

Om ni är ett förbund eller en förening, behöver du bifoga ett protokoll som styrker vem som är firmatecknare.

När vi har tagit emot er anmälan om att teckna avtal, skickar vi ett mejl till den eller de som är firmatecknare där vi ber om en digital underskrift. Firma­tecknar­en loggar då in med sin e-legitimation och signerar avtalet.

räkna och skrivaNär allt är klart hör vi av oss

När avtalet är signerat mejlar vi den som blivit utsedd till huvudansvarig på ert företag som nu kan logga in med sin egen e-legitimation.

Vem eller vilka som ska ha tillgång till internetkontoret bestämmer företaget själv. Företaget utser också en huvudansvarig som har till uppgift att sköta företagets behörigheter för användarna i internetkontoret.

Frågor om din egen behörighet

Det är till den huvudansvariga du vänder dig om du har frågor om din egen behörig­het.

Läs mer

Om behörigheter

Vårt internetkontor för ombud ger en översikt över företagets kostnader och försäkringsåtaganden. För att kunna använda internetkontorets tjänster behöver du fylla i en behörighetsanmälan. Därefter behöver du registrera en fullmakt.

Logga in här och fyll i behörighetsanmälan

Bekräftelse till din e-postbild kuvert

När vi registrerat din anmälan får du ett bekräftelsemejl till den mejladress du anmält. Därefter är du välkommen att logga in.

Läs mer

Tjänster i internetkontoret
Om fullmakter

Var informationen användbar för dig?

Behöver du istället vår hjälp? Kontakta oss.

Vill du hjälpa oss att bli bättre?

Vi vill gärna ha förslag och synpunkter som hjälper oss att förbättra vår webbplats.

Tack för din återkoppling!