Tre frågor till Marie Litezings - ny chef för Alectas Kundavdelning

Med 17 år på AMF som ansvarig för försäkringsverksamheten och med bred erfarenhet från områden som produkt, affärsutveckling, kundservice och marknad, tog Marie Litezings steget över till oss på Alecta för att i mars bli chef för vår Kundavdelning.
I den nya rollen som chef för drygt 100 medarbetare vill Marie både lyfta vikten av ett transparent ledarskap och önskan om att vara med och utveckla branschen. För att ta reda på lite mer om vad hon menar med det, ställde vi tre korta frågor:
Vad gjorde dig intresserad av att börja jobba på Alecta?
Alecta är ett fint bolag med ett närmast samhällsviktigt uppdrag att leverera en bra pension till 2,8 miljoner kunder. Att få vara med och göra skillnad för så många kunder genom förvalsuppdraget ger möjlighet att skapa reell kundnytta. Det gör uppdraget extra motiverande, tycker jag.
Eftersom jag kommer med bakgrund från branschen visste jag också att Alecta har ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande och ligger i framkant i produktutvecklingen. Med min bakgrund hoppas jag också kunna bidra till att stärka och utveckla bolaget framåt.
Hur vill du bygga relationer till våra största och minsta kunder – det är stor skillnad mellan dem både utifrån antalet anställda och behov?
Gemensamt för både små och stora företag samt ombud är att de är i kontakt med oss som en del i deras arbete, och vi kan utgå ifrån att de inte har särskilt mycket tid över.
Kollektivavtalet, och så även Alecta som är en viktig del av den svenska modellen, finns till för både små och stora företag. Därför behöver vi erbjuda bra service och smidig hantering för alla våra företagskunder, oavsett storlek.
Vi anordnar många välbesökta digitala seminarier i relevanta ämnen, och det här nyhetsmejlet är också ett sätt att hålla kontakten. Det går naturligtvis inte att träffa alla 37 000 företagen personligen, men alla företag är varmt välkomna att höra av sig med sina behov. För de största företagen, vilka representerar många anställda, finns utsedda kontaktpersoner hos Alecta.
Det är viktigt för oss att vara lyhörda och förstå vad företagen behöver från oss, nu och i framtiden. Det är så vi är fortsatt relevanta i en föränderlig värld.
Har du några tankar om vad du skulle vilja utveckla i verksamheten?
I mitt ansvarsområde ingår hela kundresan, från det att försäkring tecknas och den första premien kommer in till dess att sista kronan är utbetald, och alla ändringar på försäkringen som kan ske däremellan. Det kan vara en period så lång som 50 år eller mer. Under den här tiden kan kunderna även komma i kontakt med vår sjukpension och våra efterlevandeskydd, förutom pensionsförsäkringen. I ansvaret ligger också all den kundkommunikation som sker under kundlivscykeln.
Det är viktigt för oss att det ska vara enkelt för både företag, ombud och privatkunder i kontakten med oss. Det ska finnas självservicetjänster på Internetkontoret och Mina sidor för att snabbt kunna hantera de mest efterfrågade tjänsterna själv, både som företag och slutkund. Samtidigt ska det vara smidigt att ringa till oss och få hjälp. Det ska vara snabba svarstider och finnas kompetens som kan lösa uppgiften redan i första kontakten.
Med det sagt är kostnadseffektivitet också en viktig faktor, eftersom det till syvende och sist är grunden till att kunna hålla låga avgifter även framåt. Därför behöver vi automatisera vår handläggning så långt det går och hänga med i utvecklingen av ny teknik, inte minst genom att se hur AI kan öka effektiviteten i det dagliga arbetet.
Skriv gärna en kommentar om sidan
Vi vill gärna ha förslag och synpunkter som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Vi läser allt men svarar inte här. Har du istället ett ärende eller en fråga till vår kundservice kan du skicka ett meddelande eller ringa till oss. Här hittar du våra telefonnummer.
Tack för din synpunkt!
Vi läser alla synpunkter men svarar inte på dem. Om du vill komma i kontakt med oss ber vi dig kontakta vår kundservice