Frågor och svar om att pausa uttaget av tjänstepensionen

Under många år har det varit omöjligt att ångra sitt beslut om att gå i pension. Men tack vare en ändring i lagen är det sedan den 1 januari 2025 äntligen möjligt att pausa sina utbetalningar av tjänstepension. Alecta är ett av få pensionsbolag som nu erbjuder detta redan från start.
+ BILD samma som inlägget på FB

Här har vi samlat några vanliga frågor och svar från våra kunder. Har du ytterligare en är du välkommen att kontakta vår Kundservice!

blakontakt-grisdator-farg.svg

  • Under hur lång tid kan jag pausa min utbetalning?
    Det finns inga begränsningar för hur länge du kan pausa din utbetalning av ålderspension.

  • Kan jag lägga till ett återbetalningsskydd på min Alecta Optimal Pension när utbetalningen är pausad?
    Du kan inte lägga till återbetalningsskydd efter att din ålderspension har börjat betalas ut, det gäller även om du har pausat din utbetalning. Du kan alltid ta bort återbetalningsskydd från din ålderspension.  

  • Hur många gånger kan jag pausa min utbetalning?
    Det finns inga begränsningar för hur många gånger du kan pausa utbetalningen av din ålderspension.

  • Måste jag pausa all utbetalning?
    Om du har förmånsbestämd ITP 2 Ålderspension och/eller ursprunglig ITPK i en försäkring måste du pausa hela den utbetalning som pågår från respektive del (ITP 2 Ålderspension respektive ursprunglig ITPK). Du kan inte pausa till exempel endast halva utbetalningen från respektive del (ITP 2 Ålderspension respektive ursprunglig ITPK). Har du flera försäkringar med förmånsbestämd ITP 2 Ålderspension och/eller ursprunglig ITPK behöver du inte pausa utbetalningen från alla försäkringar om du inte vill.

    Om du har Alecta Optimal Pension måste du pausa hela den utbetalning som pågår från en försäkring. Du kan inte pausa endast en del, till exempel bara halva utbetalningen från en försäkring. Har du flera försäkringar i Alecta Optimal Pension behöver du inte pausa utbetalningen från alla försäkringar om du inte vill.

  • Kan jag flytta mitt pensionskapital om jag pausar min utbetalning
    Nej, när din Alecta Optimal Pension har börjat betalas ut kan du inte flytta ditt pensionskapital.

  • Kan jag avbryta pausen och starta utbetalningen tidigare?
    Ja, det går bra. Du behöver meddela oss senast månaden innan du vill starta utbetalningen.

  • Kan jag förlänga pausen av min utbetalning?
    Ja, det går bra. Du behöver meddela oss senast månaden innan utbetalningen ska starta igen.

  • För vem är det bra att kunna pausa sin tjänstepension?
    Att pausa utbetalningarna passar extra bra för dig som varit pensionär en tid men som vill börja jobba igen. Om du både jobbar och tar ut pension riskerar den totala inkomsten annars att nå upp till nivå där du måste betala statlig skatt, och det har fått många att tveka inför att börja jobba igen.

    Nu kan du enkelt meddela oss att du vill pausa pensionsutbetalningarna en tid. På så sätt jämnar du ut inkomsten över tid vilket kan ge lägre skatt. Dessutom blir pensionsutbetalningarna lite högre när du aktiverar dem igen.

  • Kan jag pausa när som helst?
    Ja, du kan pausa hur ofta, hur länge och hur många gånger du vill. Men du kan bara pausa din ålderspension. Utbetalningar av familjepension, återbetalnings­skydd eller familjeskydd kan du inte pausa.

  • När jag började ta ut min pension i Alecta valde jag fem års utbetalningstid. Nu har jag ångrat mig och vill att utbetalningarna ska räcka längre. Kan jag ångra mig?
    Ja, snart kan du det. Tack vare en ändring i lagen kommer vi att kunna förlängd utbetalning under våren 2025. Exakt när är ännu inte klart, men vi obbar hårt med att utveckla det som behövs. Prenumerera gärna på Alectas nyhetsmejl så meddelar vi dig så fort vi är igång. 

 

Gillade du den här sidan?

Skriv gärna en kommentar om sidan

Vi vill gärna ha förslag och synpunkter som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Vi läser allt men svarar inte här. Har du istället ett ärende eller en fråga till vår kundservice kan du skicka ett meddelande eller ringa till oss. Här hittar du våra telefonnummer.

Tack för din synpunkt!

Vi läser alla synpunkter men svarar inte på dem. Om du vill komma i kontakt med oss ber vi dig kontakta vår kundservice