Till innehåll

Så här går en rekrytering till

Vi välkomnar människor med olika bakgrunder, erfarenheter och kompetenser. Har du hittat en tjänst som du vill söka hos oss? Så här går det till!

Steg 1 - Vad kul att du vill söka jobb hos oss!

Skicka in din ansökan med CV, och svara på vad som motiverar dig att söka dig till oss. Du får även svara på några urvalsfrågor som är kopplade till just den tjänst du söker. 

Medarbetare som sitter i ett möte och diskuterar.
Medarbetare som sitter och tittar på en laptop.

Steg 2 - Urval

Efter din ansökan gör vi ett urval av kandidater. I vissa processer använder vi ett personlighetstest och ett test som mäter det logiska tänkandet. Detta gör vi för att veta mer om dig och om vi kan vara en match!

Om du går vidare kontaktar vi dig och bokar en tid för intervju. Om du inte går vidare den här gången, hör vi av oss ändå för att berätta det.

Steg 3 - Intervjuer

Oftast träffar vi dig som kandidat på två intervjuer. Vid den första intervjun träffar du rekryterande chef och HR, och vid den andra brukar det vara någon eller några från teamet/gruppen som du ska jobba tillsammans med. Ställ alla frågor du har!

Steg 4 - Referenser och bakgrundskontroll

I nästa steg ber vi dig om referenser och gör en bakgrundskontroll. Det gör vi för alla kandidater innan vi går vidare till det sista steget i rekryteringsprocessen.

Steg 5 - Gick du hela vägen? Grattis!

Om du tackar ja till tjänsten får du ett anställningsavtal att skriva under digitalt. Nu är du säkert ännu mer nyfiken på vilka vi är, både som arbetsgivare och företag (och vi är nyfiken på dig!). Därför skickar vi även en inbjudan till vår preboarding-portal, där du kan lära känna oss lite mer inför din första arbetsdag. Vi ser fram emot att träffa dig. 

Varmt välkommen till Alecta!