Till innehåll

Om du har problem med att logga in

Ofta kan det vara svårt att säga exakt vad det är som gör att du har problem med att logga in. Det kan bero på flera olika saker. Här får du några tips på saker du kan undersöka innan du provar att logga in igen.

Kvinna som sitter vid ett skrivbord med en dator framför sig

Saker som påverkar dina möjligheter att logga in är bland annat vilken webbläsare och vilken version du använder. Även vilket operativsystem du har och om du har gjort några speciella inställningar i din webbläsare kan göra det svårare att logga in.

Tips på vad du kan göra om du har problem att logga in:

  • Tänk på att regelbundet uppdatera ditt mobila bank-id så att du alltid har den senaste versionen. Kontakta banken som utfärdade ditt bank-id om du får tekniska problem när du ska legitimera dig.
  • Börja med att stänga alla webbfönster och starta om webbläsaren så att inte är något annan sida stör din inloggning. Sedan kan du prova att logga in igen.
  • Det kan också bero på vilken webbläsare du använder. Prova att byta till annan webbläsare, till exempel Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.
  • Du kan också prova att logga in med en annan enhet till exempel mobil, Ipad eller dator.
  • Ett annat knep du kan testa är att logga in i inkognitoläge.
  • Tänk också på att för att Mina sidor ska fungera måste din webbläsare vara inställd så att den godkänner cookies. Det gör normalt alla webbläsare.
  • Och om du använder en så kallad annonsblockerare (ad blocker) kan det i vissa fall störa inloggningen. Stäng av den och testa igen.

Så här gör du:

  • Chrome: Klicka på de tre prickarna längt upp i högra hörnet och välj sedan Nytt inkognitofönster.
  • Edge; Klicka på de tre prickarna längt upp i högra hörnet och välj sedan Nytt InPrivate-fönster.
  • Safari: Gå till Arkiv och välj Nytt privat fönster.
  • Firefox: Klicka på hamburgermenyn (tre korta streck under varandra) i det övre högra hörnet av webbläsaren. Välj sedan Nytt privat fönster.

För utom vilken webbläsare du använder kan även vilken version av webbläsaren du använder spela roll. Vi rekommenderar att du använder den senaste versionen av din webbläsare.

Vi rekommenderar att du använder den senaste versionen av någon av dessa webbläsare när du vill logga in:

  • Google Chorme
  • Internet Edge
  • Mozilla Firefox
  • Apple Safari

TIPS!
På den här sidan kan du enkelt se vilken webbläsare du har och vilken version:
Se vilken webbläsare du använder

Enklaste sättet att undvika inloggningsproblem är att alltid ha den senaste versionen av ditt operativsystem. 

  • För iPhone behöver du ha operativ­systemet iOS 15 eller senare.
  • För Android behöver du ha Androidversion 10 eller senare.

För att Mina sidor ska fungera måste din webbläsare acceptera cookies, eftersom det är en del av vår behörighetskontroll. Och cookies hjälper oss att hålla reda på att det är just du som är inloggad. 

Så här ställer du in att du accepterar kakor.

Mozilla Firefox

  • Klicka på de tre vågräta strecken till höger i fönstret.
  • Välj Inställningar och därefter Sekretess.
  • Se till att Tillåt kakor och webbplatsdata från webbplatser är markerat under Kakor och webbplatsdata.

Google Chrome

  • Klicka på de tre vågräta strecken längst till höger på menyraden.
    Välj Inställningar.
  • Klicka på Inställningar för webbplatsen under Sekretess och säkerhet.
  • Klicka på Cookies under behörigheter.
  • Se till att Tillåt att webbplatser sparar och läser cookiedata (rekommenderas) är markerat.

Apple Safari

  • Gå in under Safari, välj Inställningar och därefter Integritet.
  • Se till att det inte finns någon bock i rutan Blockera alla cookies.

Microsoft Edge

  • Klicka på de tre prickarna längst upp till höger.
  • Välj Inställningar.
  • Klicka på Visa avancerade inställningar.
  • Under rubriken Cookies, välj Blockera inte cookies.
  • Stäng webbläsaren och starta den igen, alternativt uppdatera sidan.