Till innehåll

Så fungerar fullmakter

Du som privatperson kan anlita ett ombud för att få hjälp med din tjänstepension i Alecta. För detta krävs en fullmakt.

Detta kan ombudet göra med en fullmakt

Ett ombud kan till exempel vara en försäkringsförmedlare, en bank eller ett försäkringsbolag. Fullmakten ger ombudet rätt att hämta information från Alecta. Det kan till exempel vara uppgifter om din lön, förmåner och vilka val du har gjort för din pension.

Däremot kan ombudet inte få information om de premier som arbetsgivaren betalar för din tjänstepension ITP 2. Ombudet kan inte heller att göra ändringar i ditt namn.

Så återkallar du en fullmakt

Om du vill att en fullmakt slutar gälla tidigare än det datum som står på fullmakten, vänder du dig till ditt ombud. Har du skapat fullmakten genom Fullmaktskollen återkallar du den där.

Se dina fullmakter

Logga in på Mina sidor så kan du se vilka fullmakter som du har lämnat till ett ombud. Förutom namnet på fullmaktstagaren, ser du även hur länge fullmakten är giltig.