Nikolaj och Christian gör big data till smart data via nytt analyslager

Nikolaj Lunin och Christian Schluter arbetar med business intelligence på Alecta. Business intelligence handlar om tekniker, metoder och processer som används för att göra effektiva analyser baserade på stora mängder data.

”Vi behöver veta vad alla datavolymer och variationer betyder på lägsta nivå för att kunna göra det här jobbet.”

Det är lätt att föreställa sig Nikolaj som ett matematiskt geni tack vare de runda glasögonen och den generösa skäggväxten, men det vill han själv inte skriva under på.

   – Det finns de som är mycket mer matematiskt kompetenta på Alecta, menar han, det jag bidrar med är nog snarare ett lite annat perspektiv på min avdelning och då är det just automatisering och digitalisering jag tänker på.

Jag anar en erfaren och ödmjuk man bakom skägget, som verkar kunna mycket om mycket och ha stor kunskap om Alectas produkt. På pappret är Nikolaj systemaktuarie, vilket innebär att han jobbar nära informationen i företagets IT-system, men han har själv svårt att ringa in sin verkliga roll:

   – Jag är en brokig figur som det är svårt att sätta en titel på, skrattar han varmt, men jag tillför nog en del visioner. Men det är Christian och resten av teamet som är de tekniska stjärnorna.

Christan, Nikolaj och deras team samlar in och strukturerar mängder av data. Med det analyslager de bygger kan datan läsas ut och paketeras i syfte att få fram ny information, så kallad actionable data, som slutanvändaren kan agera på i sin affär.

Christian är databasutvecklare och har rollen som Scrum Master i deras agila team. Han uttrycker sig tydligt och klart har ett sympatiskt leende.

   – Man skulle kunna säga att vi skapar förutsättningar för effektiva analyser. Det handlar om information som hela tiden funnits där, men som i obearbetad form har varit alltför svår eller långsam att utläsa, förklarar Christian.

Kan ni ge ett konkret exempel?

   – Det finns en enorm bredd på användningsområden, menar Nikolaj, men ett enkelt exempel kan vara att våra parter är intresserade av sjukskrivningsstatistik. Då kan vi sätta ihop sådan information från vårt analyslager, där vi samlat ihop data från olika aktörer. 

Vad ser ni att Alecta och Alectas kunder har att vinna på detta?

   – Framför allt är det bra att samla utspridd information, både från interna och externa källor, under ett och samma tak, säger Christian. Om vi på Alecta och våra kunder har direkt tillgång till all den här utspridda datan på ett strukturerat sätt så underlättar det analyser man vill göra.

Jag funderar på människans skilda hjärnhalvor och kopplingarna däremellan. Hur matematisk respektive hur kreativ behöver man vara i era roller?

   – Mycket, utbrister båda skrattande. Mycket av båda!

Jag anar otaliga varv av vändande och vridande av information för att hitta de bästa lösningarna.

   – Framför allt behöver man ha förmåga till logik och problemlösning, säger Nikolaj. Vi behöver veta vad alla datavolymer och variationer betyder på lägsta nivå, och förstå hur vi bäst strukturerar dem, för att kunna göra det här jobbet.

Vad är belöning för er?

   – När man förstår problemet, det tycker jag är väldigt belönande, säger Christian. Det är också belönande att vi bygger något som vi vet kommer att skapa värde och nya insikter.

   – Vissa av de delar vi jobbar med handlar om otrampad mark, säger Nikolaj, och jag tycker att det är jättehäftigt när man ser att det man gör fungerar. Samtidigt är det förstås en stor utmaning när det inte fungerar.

Kan kunder redan använda sig av den smarta data ni håller på att skapa?

   – Ja, det kan man nog säga. Vi bygger med agila arbetsmetoder och iterativa leveranser, säger Christian, så varje delleverans kan tas i drift och skapa affärsnytta innan hela lösningen är på plats.

Jag avslutar samtalet med att fråga om de kan tänka sig att ta ett par selfies.

   – Näe, skrattar Nikolaj, att fotograferas är det värsta jag vet.

   – Jag kan ta en selfie, säger Christian, och så klipper jag in någon random bild på dig Nikolaj.

Vi avslutar samtalet skrattande. När jag stänger av min webbkamera kvarstår en skön värme i bröstet.

Läs mer

Så är det att jobba på Alecta

Gillade du den här sidan?

Skriv gärna en kommentar om sidan

Vi vill gärna ha förslag och synpunkter som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Vi läser allt men svarar inte här. Har du istället ett ärende eller en fråga till vår kundservice kan du skicka ett meddelande eller ringa till oss. Här hittar du våra telefonnummer.

Tack för din synpunkt!

Vi läser alla synpunkter men svarar inte på dem. Om du vill komma i kontakt med oss ber vi dig kontakta vår kundservice